Kolme syytä pitää keskivartalo tiukkana uidessa

Jo arkipäiväinen oleminen olisi mahdottomuus ilman tämän jopa myyttisen maineen saanutta keskivartalon hallintaa. Se on koko kehon  “perusta”, joka auttaa meitä pysymään pystyasennossa, mutta se on erityisen tärkeä uidessa.

Mitä hyötyä keskivartalon hallinnasta sitten oikeasti on? Huomaako eroa, jos kuvitteellista korsettia ei yritäkään pitää tiukkana?

Kolme syytä pitää keskivartalo tiukkana uidessa!

1. Pystyt uimaan suoraan – vaikka silmät kiinni

Totta se on! Keskivartalon ollessa tiukkana uidessa on menokin luotisuoraa. Ei enää vastaantulevien kaistalle tai rataköysiin törmäilyä! Huomaathan, että luotisuoran linjan saavuttamisessa ehdottomasti auttaa myös käsivedon lähteminen lähes suoraan hartialinjan kohdalta edestä tai mieluummin jopa hieman sen ulkopuolelta.

2. Saat lisää voimaa uintiin

Raajojen liikkuessa kaukana keskivartalosta vaaditaan hurjasti enemmän stabilisaatiota myös corelta. Esimerkiksi uidessa kädet kurkottavat käsivedossa kauas pään yläpuolelle, jolloin keskivartalon hallinnan tarve kasvaa. Keskivartalo “sitoo” liikkeitä toisiinsa, mikä mahdollistaa vedon alusta asti voimansiirron käsiin ja potkuihin. Voimantuotto uidessa on vaikeaa ja roimasti heikompaa silloin, kun keskivartalon hallinnassa on puutteita. Itse asiassa jokainen liike altaassa lähtee keskivartalon tiukkana pitämisestä; ei ole siis ihan tuulesta temmattua sanoa, että voima tulee coresta!

3. Uintiasento pysyy oikeaoppisena

Uidessa riittävä keskivartalon hallinta auttaa ylläpitämään ryhdikkään seisoma-asennon  kaltaisen uintiasennon. Kun keskivartalo on hallittuna, ei selkä pääse notkolle ja uinti on huomattavasti sujuvampaa.

Kuinka paljon keskivartaloa tulisi siis jännittää? Ajattele tekeväsi kuivalla maalla keskivartaloharjoitteiden kuninkuuden maineesta nauttivaa lankkua. Lankussa keskivartalon jännityksen tarkoituksena on pitää selkä suorana jännittäen tasaisesti sekä selän-, vatsan- että kyljen lihaksistoa. Eniten harjoitus kuitenkin tuntuu vatsalihasten puolella.

VAROITUS! Keskivartalon harjoittelu saattaa aiheuttaa tekniikan parantumisen ohella  vyötärön kaventumista ja muita esteettisiä muutoksia.

Korsetti tiukkana altaaseen ja treenailemaan!