Miksi opetella hyvä uintitekniikka?

Uinti on monipuolinen, nivelystävällinen ja erittäin tehokas liikuntalaji. Uinti kuitenkin on teknisesti hyvin erilainen kuin muut liikuntalajit vesiliikunta ympäristöstä johtuen ja koetaan usein myös samasta syystä haasteellisemmaksi lajiksi. Kun harjoittelee fiksusti ja ammattitaitoisessa valmennuksessa on uintikin mahdollista omaksua nopeasti. Oikeaoppinen uintitekniikka mahdollistaa tehokkaan harjoittelun ja toimii erinomaisesti myös esimerkiksi selän ja hartiaseudun kuntoutuksessa. Uiminen on myös hauskaa!

Moni meistä on käynyt lapsuudessa uimakoulussa ja oppinut liikkumaan vedessä turvallisesti. Aikuisten uimakoulut sen sijaan keskittyvät suuremmaksi osaksi varsinaisten uintilajien opetteluun; vapaauinti, rintauinti, perhosuinti ja selkäuinti tulevat tutuiksi tekniikkaharjoittelussa. Ryhmämuotoinen harjoittelu tuntuu monelle helpolta ensi askeleelta kohti parempaa uintitekniikkaa, mutta henkilökohtainen uintivalmennus mahdollistaa yksilöllisten tavoitteiden ja tarpeiden huomioimisen, mihin ryhmävalmennuksen resurssit eivät riitä – eikä ole tarkoituskaan. Joskus paikallaan junnaavaan kehitykseen ainoa lääke on osaavan valmentajan apu; harjaantunut silmä osaa nopeasti bongata kehityksen hidasteena olevia uintitekniikan haasteita.

Oikeaoppinen vapaauinnin tekniikka on monelle uintitekniikka harjoittelusta kiinnostuneelle se ensisijainen tavoite. Vapaauinti on lajeista ehdottomasti suosituin, eikä ihme. Hyvä vapaauintitekniikka kuormittaa ja kehittää kokonaisvaltaisesti erityisesti ylävartalon ja keskikropan lihaksistoa ja liikkuvuutta. Lisääntynyt verenkierto auttaa myös helpottamaan päätetyöskentelyn tai muun yksipuolisen kuormituksen aiheuttamia niskan ja hartiaseudun jännitys- ja kiputiloja.

Tiesitkö, että uinti on myös mitä mainioin peruskestävyyslaji? Jotta uinnilla päästään harjoittamaan tehokkaasti myös kunnon eri osa-alueita, on tärkeää opetella oikea uintitekniikka. Osa hyvää uintitekniikkaa on kyky osata uida eri sykealueilla; heikko uintitekniikka ei useinkaan ole kovin energiataloudellista, joten syke nousee helposti todella korkeaksi eikä esimerkiksi pidemmän matkan uiminen matalammalla sykealueella onnistu. Tällöin peruskestävyyden harjoittaminen uimalla on lähes mahdotonta.

Energiataloudellisen uintitekniikan merkitys korostuu erityisesti kovaa kestävyyttä vaativissa lajeissa, kuten triathlonissa, jossa pelkkä uintiosuuden pituus vaihtelee 750 metrin ja 3,8 kilometrin välillä.

Kysy lisää harjoittelumahdollisuuksista valmentajalta susanna@uintivalmennus.fi ja opi oikea uintitekniikka nopeasti!